20 juni, 2006

Linfröbröd

Gör nu inte som jag när du bakar det här brödet. Lite knasig uppradning av ingredienserna i ursprungsreceptet gjorde att jag hällde i oljan istället för att spara den till formarna. Tyckte väl i slutet att mjölet inte räckte till utan att degen verkade mer kladdig än vanligt. Sedan jäste bröden så fort att jag inte heller kom ihåg att sesamfrön skulle strös över. Bröden står nu i ugnen utan snygg dekor. Formarna är också så stora att ett av bröden har fått kalljäsa i kylskåpet medan det väntar på sin tur att bli gräddat. Endast 3 formar går in i min högst normalstora ugn.

På grund av alla tokigheter blir det ingen bild på brödet men väl på ett underbart linfält med de blå linblommorna. Som ett hav bredde det ut sig mot horisonten och jag kunde inte motstå att ta lite bilder.

Linfröbröd
1 1/2 dl krossade vetekorn (obs ändrat från 100 g)
1 1/2 dl linfrö (obs ändrat från 100 g)
1/2 l vatten
1 l mjölk
2 pkt jäst à 50 g
2 msk salt
1 msk socker
2 msk brödkryddor (anis, kummin, fänkål)
3 l vetemjöl
1 dl olja (till formen)
pensling 1 ägg och sesamfrön

Koka linfrö och vetekorn i vattnet, späd med mjölken. Värm tills det är fingervarmt. Häll ner blandningen i en degbunke. Smula ner jästen. Tillsätt salt, socker och kryddor. Arbeta in vetemjölet och låt hushållsassistenten arbeta degen ca 5 minuter. Låt jäsa till dubbel storlek. Ta upp degen på bakbordet. Dela upp i 4 bitar och baka ut till längder. Pensla 1 ½ liters formar med oljan. Lägg i längderna. Låt jäsa. Pensla bröden med ägg, strö sesamfrö över och grädda i 200 grader ca 30 minuter.


PS Bröden blev fina och ser inte alls defekta ut DS

2 kommentarer:

Sivan sa...

Hej!
Det låter så gott,det ska jag prova.Ha en skön midsommar!
Hej så länge!

Kinna sa...

Ha en skön midsommar själv!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...