09 juni, 2006

Lägga rabarber på rabarber

Hos Pelle min bror finns rabarber och jag har tagit några i hans trädgård. Späda, rödrosa stjälkar. Jättelika blad att använda som hatt på huvudet.

Inspirerade av mormor funderades det på vad hon skulle ha kunnat ha i köket och smaksatt med. Sånt finns ju inte nerskrivet då en duktig husmor bara har det i fingrarna av hävd och gammal vana.

Kardemumma skulle hon kunnat använda. Grovt malen i blev det väldigt gott för att inte tala om försöket med valnötter och sirap, en efterrätt för gudar. Vaniljstång skulle inte heller varit främmande för henne, men vaniljsocker valdes istället. Roligt att hålla på och laga många saker samtidigt. Sedan föra skeden till munnen, tänka lite, ta en tugga till, bedöma utseendet, smaken och sedan utvärdera vilken som blev bäst. Jag tänker inte döma åt dig utan det får du själv göra.




Rabarberkompott med karemumma eller vanilj
(4 pers)
750 g späd rabarber
1 ½ dl socker
Smaksättare
Kardemumma eller vaniljsocker

Skölj och skär rabarbern i ca 2 cm långa bitar. Lägg i en ugnsfast form. Häll över socker samt smaksätt med kardemumma eller vanljsocker. Sätt i ugn på 200 grader i ca 10-20 min.

Rabarberkompott med valnötter
750 g rabarber
1 dl sirap
1 dl valnötter eller mandel
Skölj och skär rabarbern i ca 2 cm långa bitar. Lägg i en ugnsfast form. Häll över sirap samt smaksätt med govhackad mandel eller valnötter. Sätt i ugn på 200 grader i ca 10-20 min.

2 kommentarer:

Qi sa...

Det här verkar ju jättegott, jag har rabarber i trädgården, prövar kanske i helgen!

Mysig blogg, hit kommer jag att återkomma!

Kinna sa...

Roligt, du är så välkommen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...