22 juni, 2006

Jordgubbstårta till många

Midsommarfest kräver sina attribut. Här är ett recept på en tårta för den stora trädgårdsfesten. Fyll med mosade jordgubbar, vaniljkräm eller grädde. I vanliga fall publicerar jag inte saker som jag inte provat, men receptet är mamma Märthas väl beprövade så det bör vara helt OK. Troligtvis går det åt uppemot 6 dl grädde om det ska vara grädde ovanpå och runtom och en massa fina jordgubbar förstås.

Glad midsommar!
Tårta stor och bra
Räcker till 20 pers
4 ägg
5 dl socker
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl ljummet vatten
6 dl vispgrädde
jordgubbar

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda bakpulver, vetemjöl och sikta ner växelvis med vattnet. Häll smeten i STOR, bröad form. Grädda i 175 grader ca 60 min eller tills den släpper kanterna. Lägg över bakplåtspapper om den blir mörk och inte är färdiggräddad. Fylles med dubbelsats vaniljkräm Fin och bra. Garnera med vispgrädde.


Vaniljkrämen är utmärkt att använda till tårtbottnar eller till wienerbröd


Vaniljkräm Fin och Bra!
2 dl vispgrädde
1 ägg plus 1 gula
1/2 msk potatismjöl
1 msk socker
vaniljsocker

Allt utom vaniljsocker sjudes till en tjock kräm. Får svalna. Smaksätt med vaniljsocker.

5 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

hej hej, bara kikar förbi o sent önskar dig en trevlig midsommar :) tårtan verkar smarrig!
Ha en trevlig sommar, här är kallt :)
/Linda

Kinna sa...

Tjingaling, trevlig midsommar själv (i efterskott). Är det "vinter" hos dig?

Anonym sa...

Surfade på jakt efter en stor jordgubbstårta och hamnade hos dig och Märtas recept! Jag undrar om jag har en så stor form.?! Jag var inställd på långpanna. Jag hoppas att allt är väl med dig och din familj. Du får hälsa. Allt väl med oss. Tårtan ska jag baka nästa fredag till Estrids klass när de har skolavslutning.

Anonym sa...

Alltså KAJSA var det som skrev... Det kom visst inte med någonstans. Ja. Sysslingar är väl vad vi är!

Anonym sa...

www.kajsaaronsson.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...