30 juni, 2006

Hallongrotta en kaka med associationer

Kakorna blir små, som munsbitar. Många får något drömskt i blicken och tänker på saft, sommar, strand och sol när de hör ordet hallongrottor. För mig är det en bra liten kaka att ta med i utflyktskorgen eller till landet.

Själv har jag nog aldrig gjort kakan då jag sällan bakar men igår fick jag blodad tand och gjorde både gjorde hallonsylt och kakorna. Båda gick fort att göra. Kakdegen påminner om en pajdeg som jag ofta använder.

Hos oss har kakan fått namnet Gertykakor efter en familj som hyrde hus av oss under 70-talet.

Gertykakor (Hallongrottor)
(Ca 60 st)
200 g smält margarin
1 dl socker
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Små kakformar i papper
Fyllning: Fast hallonsylt


Blanda alla ingredienserna till en deg. Forma till små bollar, något större än hasselnötter. Lägg dem i små pappersformar. Gör en fördjupning i varje boll och klicka hallonsylt i mitten på varje. Grädda i 175 grader i ca 10-12 minuter i mitten av ugnen.

4 kommentarer:

Elin sa...

Mina hallongrottor får lite kanel i degen :)

Kinna sa...

Låter mumsigt och lite ovanligt med hallon och kanel.

Kristina sa...

Ljuvliga! Jag gjorde en omgång häromdan. Serverade dem tillsammans med rabarbersoppa som efterrätt. Ca 50 stycken sattes fram till 5 personer och innan vi hann blinka och få ut kaffet i trädgården var de uppätna!

Kristina och Fredrik sa...

Tänkte bara säga att vi reffade till dig på vår blogg. Har tidigare kommenterat de ljuvliga hallongrottorna och tipsar nu vidare om dem. Du kan se hur vi skrev på http://www.bangkokblattar.com/blog/archives/93. Hoppas det är ok, om inte tar vi förstås bort det!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...