15 juni, 2006

Enkel paté

Åsikterna gick isär - paté eller köttfärslimpa. Jag hävdar att det inte alltid behöver vara lever, viltkryddor eller dy för att det ska kallas paté. Vilket det nu än är, är den som en köttfärslimpa när den är varm och en god paté när den stelnat och blivit kall. Vacker är den också med sina hela champinjoner inuti. Som du ser tycker jag att jordgubbar kan vara goda till, t ex som en jordgubbssalsa. Lätt kokta primörer eller vilken sallad som helst är gott också. Receptet är antagligen från 60 eller 70-talet då det är burkchampinjoner i ursprungsbeskrivningen, men jag väljer färska istället.


Köttfärs annorlunda (paté)
(4 pers)

400 g blandfärs*
¾ dl skorpmjöl
3-3 ½ dl vatten
1 gul lök
1 ½ msk margarin
1 ägg
1 ½ msk tomatpuré
1 ½ tsk salt
½ tsk vitpeppar
1 liten burk hela champinjoner, färska champinjoner, lätt stekta för att tappa en del vätska eller hela kärnfria gröna oliver

3-4 lagerblad

Hacka löken. Lägg skorpmjölet i vattnet. Blanda kött salt, rör en stund. Tillsätt skorpmjöl, vatten, lök, ägg, tomatpuré och vitpeppar. Arbeta färsen ordentligt. Packa den i en smörad brödform och stick ner svampen. Lägg lagerblad ovanpå. Grädda färsen i ca 225 grader ung 40 min. Lägg folie över om det behövs. Spadet kan serveras som sky när den är varm. Kan serveras som kall paté också.


* Uppdaterat: I de gamla recepten används ofta blandfärs. Patén blir inte så hård då hälften fläsk, hälften nöt ingår. Den här patén är gjord på kalvkött och blev fin i konsistensen.

4 kommentarer:

Sivan sa...

Ser så god ut!Istället för lever använder jag leverpastej( Skånepastej)

Kinna sa...

Aha, jag har kanske någon sådan variant i gömmorna också.

Henrik sa...

Det här var en höjdare vill jag säga! Godast kall och med de gröna oliverna i tycker jag. Den åker på "laga igen-listan".

Kinna sa...

Så kul att du gillade den. Roligt också att veta att någon lagar lite mat och inte bara läser.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...