18 maj, 2006

Ungerskt lantbröd räcker till många

Det här brödet hörde jag talas om när jag flyttade ihop med Fredrik. Han jublade nämligen över att jag hade en bakform med möjlighet att variera diameterstorleken. Själv hade jag knappt aldrig använt formen. Nu används den flitigt. Brödet tar lång tid att göra då det jäser länge men är väldigt enkelt även för en nybörjare. Jag blir alltid full i skratt då Fredrik sätter på elementet bredvid degen när det ska jäsa och stänger alla dörrar, även mitt i sommaren. Det är verkligen dragfritt!!

Tottebrödet är gott färskt men också bra att rosta när det blivit någon dag gammalt. Det fungerar utmärkt till fisksoppa, ostbricka eller på en buffé eller till olika slags sallader och förrätter. Totte som förärat oss receptet, är Fredriks faster.


Ungerskt lantbröd (Tottebröd)
50 g jäst
7 ½ dl vatten
1 msk salt
2 l mjöl

Smula jästen i bunken med fingervarmt vatten. Blanda i salt och mjöl. Bearbeta det en god stund i bunken tills degen är absolut slät och ej klibbig. Låt jäsa 1,5-2 timmar.
Sätt ugnen på 225 grader, Stjälp upp degen, knåda igen. Lägg över den på smord plåt. Har du en rund form som går att variera och göra lika bred som plåten, använd då den. Låt jäsa i 45 minuter på varmt dragfritt ställe. Snitta ett par gånger över ytan med en vass kniv och ställ i ugnen. Grädda i 10 minuter, sänk värmen till 200 grader, grädda i ytterligare 1 timme. Stäng av ungen, pensla med vatten och låt brödet stå i eftervärmen i 15 minuter.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...