29 maj, 2006

Stor tistel

Titta där, det måste ha varit en kronärtskocka på riktigt sa jag till Fredrik när vi åkte förbi första gången. När vi passerade med bilen nästa gång var jag lite mera uppmärksam på tistlarna och såg att det verkligen var äkta vara. På hemvägen spanade jag efter trädgården för att fånga den på bild. Ägaren skrockade lite när jag bad honom om lov att fotografera den fina skockan.

Kronärtskocka odlas i Loire men vi såg inga odlingar då vi åkte omkring. Vi har kört ca 140 mil så det är lite konstigt. Däremot fick vi skocka till förrätt första kvällen serverad med smör och lite salt. Värden i huset föredrar den med vinägrett på balsamvinäger och smakrik olivolja, vilket han också fick.

Tillagning
Stammen bryts av före kokning. En gång gjorde jag misstaget att skära av stammen och långa trådar blev kvar i skockan vilket inte var helt delikat mellan tänderna.

Kronärtskockor kokas i lättsaltat vatten ca 45 minuter. För att se om den är färdig provar man att dra av de yttersta bladen. Lossnar de och köttet är mjukt är de klara.

2 kommentarer:

Annette sa...

De allra flesta kronärsskockorna i Frankrike odlas i Bretagne!

Kanske ett annat semestermål...

Kinna sa...

aha, nu lärde jag mig något igen. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...