22 maj, 2006

Små solar i gräset

"Jag lät alla mina maskrosor finnas fast jag vet att de kallas ogräs och bör rotas ut" sjunger Carl-Anton.

Maskrosen är känd som en gammal medicinalväxt. Späda blad är goda i sallad och av blommorna kan man göra vin.
Maskrosvinet får efter flera års lagring Tokajervarning. På Klefstad har gäster som varit duktiga vinprovare inte kunnat prova sig fram och säga vilket som varit vilket. "Vinet" har väl då haft ca 20 år på nacken. Färgen blir djupt bärnstensfärgad och får en söt rund smak.

Maskrosvin
3 l maskrosblommor
4 l kokande vatten
Häll vattnet över blommorna (luktar rätt illa) och låt stå ca 12 timmar. Sila.


3 citroner
50 g jäst
2 kg socker

Skär citronerna i tunna skivor, ta bort kärnorna. Tillsätt dem, sockret och jästen. Låt stå i ca 3 veckor. Skumma efter 1 vecka. Häll på ett större kärl med lock och låt stå. Det blir en kraftig bottensats och vinet blir klart om det får stå länge, länge (glöm gärna bort det i källaren) innan det buteljeras.


Receptet kommer från boken I mormors skafferi där vi har skrivit om konservering dryck och dessert. Kika gärna här om du vill veta mer om våra böcker. 

6 kommentarer:

BeRKA sa...

Man hittar ett snarlikt recept på Wikipedia, där det även står att det är lagligt att göra maskrosvin sedan 1994.

Ilva sa...

Kinna-gar du pa speed eller nagot? Eller nagon annan drog? jag hinner ju inte med alla dina inlagg....

Kinna sa...

Ilva, nej jag bara testar om det går att öka trafik på sidan genom att vara mera aktiv - och det går.
Veckan som kommer är dock lugn för jag vet inte hur ofta jag kommer åt en dator.

Du lägger ju själv in artiklar så det ryker. Prova att använda RSS feed och t ex bloglines.com. Då kan du hålla koll.

Kinna sa...

Berka, ja, jag läste också det. Jag kommer ihåg mitt 70-tal då mamma gjorde det här och rödbetsvin med russin. Ska se om det receptet finns någonstans också.

Millan sa...

Jag har även smakat en helt underbar marmelad gjort på maskrosor :)Ska höra mig för efter receptet!

Kinna sa...

Millan - det låter spännande. Hoppas du får tag på receptet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...