22 maj, 2006

Lilla snigel akta dig

Vinbergssnäcka i gröngräsetInte behöver jag åka till sydeuropa för att samla sniglar då det finns äkta vinbergs- snäckor bakom mjölboden på Klefstad, men frågan är hur det går till att tillreda de små liven? Att det ska vara vitlöks-, persiljesmör är väl ingen konstighet, men sen då.

Någonstans i mitt minne har jag en svag aning om att de ska gå på sand i några dagar och bli "rena". Efter detta reningsbad borde de kokas eller hur? Ska de kokas i saltvatten och dras ur sina skal? Det verkar inte som om de lever så farligt i gröngräset.

5 kommentarer:

Ilva sa...

Mina foraldrar odlade sniglar och man hittade ofta spar av sma forrymda ena i huset. det lat dem iallafall ga pa tegel och sten for att renas i en vecka och sedan sa har jag for mig att de kokades i vatten med vinager i, kan ha fel dar, och sedan satt min far och pillade ut dem och svor. och sa anrattade han dem pa olika satt.

Kinna sa...

Spännande vore kul att veta vilka anrättningar ni hade. Kanske ska jag ut och fånga några iallafall. =)

nicoletta sa...

Hej

Det är helt rätt att de ska "gå" sig rena. Gärna i sågspån. Min pappa brukar samla sniglar i Sverige och laga till dem. Jag har för mig att det är en del jobb men gott blir det. Jag vet att jag har ett par snigelrecept hemma. Om du vill kan jag kolla upp det?

Annette sa...

Kan också bekräfta att de ska gå på "diet" ett bra tag innan de tillreds.

Har aldrig provat själv. Min svärmor har gjort massor, och äter numera aldrig sniglar själv. Slemmigt och dant att hålla på med, enligt henne.

karin sa...

Jag har sysslat med detta och ursprungligen var det en artikel i AoM på 70 talet tror jag.
Först göder man dem i 3 dagar tror jag genom att mata dem med salladsblad, sen får de gå på sand i 3 - 4 dagar så att tarmarna rensas.
Lägg dem i vatten med ättika, meningen är här att de skall dö och avslemmas, jag tycker att de dör väldigt långsamt så jag brukar hälla dem i kokande vatten istället. Sen gäller det att pilla ur de små sniglarna som sen skall kokas i ca 2 timmartills de blir möra, ursprungsreceptet sade vitt vin, men jag gick raskt över till buljong med lite kryddor och lite citron för syra.
Skalen kokades i vatten med soda, det är viktigt att hela snäckdelen av snigeln kommer med. Har man fått fina skal en gång kan man återanvända dem.
Sen kan man göra ett vitlökssmör och gratinera dem i eller något annat som en liten ragu eller nån inbakning.
Det är också väldigt gott att göra falska sniglar med champinjoner

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...