17 maj, 2006

Kulinariskt i Oslo

I min ljuva ungdom var jag på affärsresa i Oslo och blev bjuden på fin krog. Frågade efter rekommendation och lyriskt svarade vår värd att jag måste prova pinnekött. Det var det godaste han visste. Oj, ibland kanske man inte ska gå på allt, men jag visste inte bättre utan beställde denna fantastiska norska nationalrätt. In kom en tallrik ben, såg nästan ut som en portion till hunden ackompanjerad av potatis och någon rotmospuré. Entusiastiskt fick jag frågan vad jag tyckte...hm mycket intressant svarade jag som inte ville vara ohövlig. I själva verket tyckte jag att det smakade pyton och gammal kofta.

Vad hade jag fått då? Jo torkade fårrevben som sedan kokats i en kastrull med bottenskyla av vatten och björkved ovanpå. Benen blir ångkokta och köttet mjukas upp. Nej, det var inte ett höjdarminne i matupplevelse. Förbannade mig själv varför jag inte valt något läckert istället.

Leve 17:e maj och alla norrmän!

1 kommentar:

Elina sa...

hahaha... det där känner jag igen. Bor själv i Oslo och deras mat ser ut som.. tjaa jag vet inte värre ne sjukhusmat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...