21 maj, 2006

Krögare för en kväll

Inte kan det vara lätt att vara vegetarian eller allgergiker, men det är inte heller lätt att försöka servera sådana rätter som krögare om allt är inte är förbeställt och det plötsligt dyker upp en som är allergisk mot grönsaker, två som är vegetarianer varav en vegetarian som även är laktosallergiker. Hjälp vad hittar man på. Sedan att det är förbeställt 67 pers och 73 kommer och några kuvert till ska trollas fram är en barnlek.

Jag stod i köket på Klefstad igår. Vi hade alla riddare, Nordic Knights, från tournerspelen på Ekenäs slott på middag. Gycklarna stod för toppenkul underhållning och jag för allergikernas och vegetarianernas mat. Toppenkul? Inte lätt kan iallafall. Grönsaksallgergikern kom in i köket för att försäkra sig om att allt skulle gå att äta. "Nej, en skagenröra med majonnäs går inte. Det är senap dvs grönsak i den". Då provade jag att göra en med creme fraiche. Tog in de två gurksalladerna till vegetarianerna när middagen satte igång. Ursäkta mig, jag är laktosallergiker säger då den ena vegetarianen. Okej, ut i köket igen och hitta på något utan mjölk. När varmrätten skulle serveras kommer en tredje person fram. Hej, jag är också vegetarian...oj, jag hade bara fått besked om två. In i köket igen och fixa fram något. Tror du att det var hektiskt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det låter som om du hade händerna fulla ...

Mitt tips till alla allergiker är att skriva en lapp med alla saker dom är allergisk mot + tillägg som kan vara lite kluriga (det där med senapen var ju ett strålande exempel). Kopiera upp lappen och ha alltid en i plånboken, det underlätter för alla parter vid restaurangbesök!

Sen så ska man ju såklart meddela restaurangen i förväg (om man kan) så att det inte blir som för dig Kinna. Det gynnar varken kock eller gäst att i all hast försöka skapa ngt gott även om det i slutändan alltid brukar ordna sig.

Mvh/
Veronica

Kinna sa...

Miss av de som beställde så vi hade nästan inga grönsaker hemma, men det fixade sig.

Clivia sa...

Kära nån, du kan verkligen behöva lite semester efter den pärsen! Men en utmaning är ju alltid rolig. Vad jobbigt att vara allergisk mot grönsaker - tur ni kom på det där med senapen!

Moderna sa...

OJojojoj!

Men jösses så jobbigt att vara allergisk mot grönsaker!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...