03 maj, 2006

Dambrunch


Läst om bruncher
Det verkar vara på modet att äta brunch. Lisa skriver om inspirerande brunch på
Bockholmen och Rival. Matnicklas tipsar om brunch ikvällens Mat.

Dambrunch hos mig
För drygt ett år sedan tänkte jag att det skulle vara kul att lära känna damerna i gänget lite bättre. Lätt är det ju att det blir parmiddagar och många gånger är barnen med. Killarna ses ofta på en fredagsöl. Den här gången fick både man och barn snällt stanna hemma. Inbjudan till dambrunch seglade iväg och blev mycket uppskattad. Sju förväntansfulla damer anlände.

Ljudnivån var snabbt hög och vi började i soffan med färskpressad apelsinjuice. Jag hade bullat upp med ett par kilo apelsiner som under vintern är extra saftiga. Den nya juicepressen från Bosch invigdes ordentligt.

Tänk motsatser
Jag tänker kontrast när jag tänker mat och dukning. Olika färg, olika smak, olika råvaror så därför var det ljust och mörkt bröd, ljus och mörk sylt/marmelad, sött vs salt i det här fallet omelett och smoothie, ljust porslin, mörka servetter. Vi rullade nästan från bordet och intog kaffe och praliner i soffan.

En tankeställare
Som regel är det inte så svårt att tänka på allergiker och vegetarianer men den här gången fick jag mig en tankeställare från kamraten med diabetes. Flera av de här sakerna har mycket socker i sig, färskpressad juice, smoothie, marmelad samt sötning i bröd. Bra att ha lite alternativ för den som inte kan äta det.

Menyn såg ut ungefär så här:

färskpressad apelsinjuice

Omelett med spenat och rökt lax
Sallad på cocktailtomater med
dragonvinägrett
Smoothie på vaniljyoghurt och blåbär

apelinsmarmelad
svartvinbärssylt
lagrad hårdost
skinka
färsk skivad gurka

Kavring
Ungerskt lantbröd

Kaffe
Te

Choklad och mera kaffe i soffan

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...