17 maj, 2006

Coolt kallpressat

Rapsolja från Gunnarshögs GårdOfta har vi passerat gården Gunnarshög i Hammenhög som ser spännande ut på håll. Varför inte besöka den då skylten gårdsbutik lockade? Sagt och gjort, bilen styrdes upp mellan fälten mot de röda ladugårdsbyggnaderna.

En liten gårdsbutik med bara oljor mötte oss. Först var jag väldigt skeptisk, rapsolja har verkligen inte varit något som jag gillat, men prova måste jag alltid.

Döm av min förvåning då jag tyckte att rapsoljan var mycket god. Nötig smak med blommig doft fyllde angenämt smaklökarna och kittlade näsan. Inte fel att den är kallpressad har naturliga antioxidanter, lång hållbarhet och andra nyttigheter.

Ett dressing i deras folder har jag provat och modifierat med gott resultat. I ursprungsbeskrivningen var det socker istället för honung. Kändes inte bra.


Dressing från Gunnarshögs gård
1 dl rapsolja
1 dl rödvinsvinäger
1 dl honung
Till rivna morötter och annan sallad är dressingen utsökt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har också provat en kallpressad rapsolja men ännu är utbudet lite magert här uppe. Det är liksom roligare att få köpa en flaska på en gårdsbutik som du gjorde.

Men jag ska ner till "storstan" på semester om en månad och har givetvis tänkt plåga familjen med min nördiga matshopping ;-)

Har du några tips till mig på sånt jag inte får missa?

Nu ska jag surfa vidare, har en 1,3 kg:s benfri pigghamkotlettrad i kylen och tänkte få lite inspiration till vad jag ska göra med den ...


Mvh/
Veronica

Kinna sa...

Plommonspäckad kotlettrad som man helsteker är jättegott! God kallskuren både på macka och till buffé.
Tips är Kajsa Varg på söder och Hötorgshallen som jag älskar. Sedan är det inte långt till China Market på Olof Palmes gata.

Anonym sa...

Ja, Cajsa Varg & Hötorgshallen tänker jag besöka.
Sen funderade jag på The English Shop också ... men China Market noterar jag ivrigt ner på min lista ...

Tack för tipset!
Mvh/
Veronica

(Som fick en hagelskur över sig när hon for till jobbet idag)
Suck, ibland är våren lååångt borta när man bor i norr :-(

Kinna sa...

prova den här rapsoljan, Bengt Frithiofsson har ett samarbete med Gunnarshögs gård sa bonden.

http://www.arvid-nordquist.se/

Citronolivoljan är också kanongod.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...