03 april, 2006

En minnesbeta

Polkabetor från Gotland på bräde tillverkat av Gösta IsraelssonI brytningstid mellan vinter och vår är det svårt att förnya sig. Svårt att hitta rätt i garderoben, det blir för varmt eller för kallt, svårt att hitta rätt i grönsaksdisken. Grönsakerna ler ett trött leende mot publiken. Primörerna har inte tagit plats på scenen än. Letar lite extra efter något som kan locka smaklökarna till sig och hittar den förtjusande polkabetan från Gotland. Namnet samt att den är närodlad ger plus i protokollet. Tillagad ligger den och skimrar i skiftande från rosa till gult på min tallrik. Den är inte träig utan känns fräsch i smak och konsistens.

Lätt att laga till. Skalas inte utan borstas och kokas som den är ca 30-40 minuter (beror lite på storleken hur lång tid det tar). Använd provsticka för att känna att de är mjuka. Skala genom att pressa av skalen med händerna när de fortfarande är varma. Ansa försiktigt med en kniv i ändarna.

Servera med salt peppar och smör eller med fetaost smulad över. Ett vitlökssmör passar också bra till. Servera som förrätt eller som ett tillbehör till en varmrätt. Många möjligheter med denna läckerbit, en beta väl värd att hålla i minnet.

2 kommentarer:

Xtian sa...

ÄNTLIGEN!! Någ om som ger mig en hint om vad fasiken man skall anvämda dom här till. Har stått o hållt i en påse polkabetor ca 10ggr men inte vågta köpa - för jag inte vetat vad fasiken jag skall göra med dom...

Tack Kinna, min vecka är räddad.(Hoppas nu bara att de finns kvar i min butik..)

Kinna sa...

Samma här, klämt många gånger men inte klämt till förrän nu. Var tvungen att prova till slut. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...