12 mars, 2006

Vin- och champagnemässa

Tung vecka. Tre vinprovningar på raken, mer eller mindre seriösa. Med förkylning i näsan blev det inte så lätt att sniffa utan snarare mera snörvla. På Bistrot de Wasahof arrangeras en vin- och champagnemässa årligen. Champagne var lite att ta i då det endast var en champagne att prova. Desto mer viner. För 150 kr fick man 10 biljetter och kunde botanisera mellan 9 vita, 2 mousserande och 27 röda. Nogsamt lästes vinlistan och sedan gick vi löst på de olika vinerna. Jag provade olika vita och tyckte om Neethlinghof Sauvignon Blanc 2005 som passar med getost. Vinhuset Allesverloren, från Sydafrika, hade ett mycket gott rött vin som hette Tinto Barocca (2004). Dumlekola var det lilla jag kände, men vännerna kring bordet intygade att jag kände rätt och att smaklökarna fungerade. Riktigt gott!

3 kommentarer:

BeRKA sa...

Håller med om att Allesverloren (Tinta Barocca) är mycket gott. Det är även en av min fars favoriter. :-)

Vinlusen sa...

Jag skulle ha varit där om jag var frisk. Nu låg jag hemma i influensa. Det får bli nästa år.

Kinna sa...

Vinlusen, det hade varit kul om du varit där. Jag var inte helt frisk men gick ändå.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...