02 mars, 2006

Skynda fynda

Kan inte motstå att gå på rean. Jag älskar verkligen böcker och kokböcker i synnerhet. De fynd som jag gjort är Historiebok för kakälskare som jag redan skrivit om, men det fanns mycket mer i travarna. Titeln Bloody blåbär, Lingon collins och Hjortron sour av Ulrika Nyström fångade mitt interesse med spännande namn på drinkarna och goda ingredienser. En somrig drinkbok med mycket bär, glass, saft och annat som finns på fruktfatet, i frysen, trädgården, kylskåpet, skafferiet, svalen eller kaffehyllan. Kreatör är Catharina Persson som var barchef på Grand Hotell när boken skrevs.

Pat Willard har skrivit historien om världens mest föriska krydda nämligen boken
Saffran. Ska bli rolig läsning då jag flera gånger lurats köpa gurkmeja istället för saffran. Jag borde veta och har ändå blivit bortkollrad gång på gång. Hur pinsamt som helst.

2 kommentarer:

Lena sa...

Jag måste nog ha lite kokboksförbud tror jag, har en drös och har knappt hunnit kolla en del av dem men jag skulle gärna vilja ha Anthony Bourdains kokbok :P

Elin sa...

Bloody Blåbär-boken har jag här hemma, den är jättefin! Tyvärr har jag inte hunnit ut på bokrean iår och eftersom lillpuddingen hostar idag så blir det nog inget bokspan denna helg heller...

Och det där med saffran, ja allt som jag har släpat hem från asien har varit mest gult och smaklöst, hur trovärdiga försäljarna än har varit :)

trevlig helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...