22 mars, 2006

Min lunchkamrat matlådan

Pest eller kolera
Matlåda kan man både rynka på näsan åt och tycka är jobbigt att fixa. För mig är det varken pest eller kolera. När det inte finns så många bra restauranger att tillgå och personalmatsalen inte längre är upphetsande, då finns inte många andra alternativ än just matlådan. Många på jobbet som har matlåda med sig är intresserade av mat så brist på samtalsämnen är det däremot inte. När inspirationen sinar inför tillverkning av den egna lådan kan man ta sig en titt på Tre tjejer i kökets blogg. Inspiration efterlystes och inspiration fick tjejerna i mängder.

Apelrydsskolan
Mina matlådor är inte alltid så upphetsande. I brist av tid kan det vara väldigt enkel mat och ibland blir det lyxigare rester. En god rätt som funkar bra i matlådan är den här lasagnen. Första gången jag fick den var på hushållsskola i Båstad. I väntan på att komma på vad jag ville i livet gick jag där ett halvår och lärde mig allehanda hushållskunskaper. Finaste saken jag tillverkade är en hemvävd filt i regnbågens alla färger som jag fortfarande använder. Värsta saken som kom med därifrån (inte helt oväntat) var några kilon för mycket. Vi åt verkligen mycket härlig mat och alla lagade godsaker i parti och minut även på fritiden.

Vegetarisk lasagne (Apelryd)
(4 pers)
Grundrecept pasta
4 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 msk olja
3 ägg
Alternativt 10 lasagneplattor

Sås
2 gula lökar
2-4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 burkar krossade tomater
1 dl vatten
1 dl vitt vin
1 buljongtärning
3 msk tomatpuré
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
(200 g rökt skinka)
3 dl riven ost

Kör ingredienserna till pasta degen i en matberedare. Låt vila i 30 minuter i en plastpåse. Kavla ut till tunna plattor på mjölat bakbord eller kör i pastamaskin. Plattorna behöver inte förkokas utan används som vanliga torra plattor.
Hacka lök, vitlök och blanda alla ingredienserna till såsen i en kastrull och låt koka 5 minuter. Låt svalna. Häll sås i en ugnsfast form. Lägg på pasta alt. 5 lasagneplattor och 2/3 av osten. Häll på mer sås och lägg på resten av pastan eller 5 lasagneplattor. Täck med resten av såsen och 1/3 av osten. Grädda i 30 minuter.

Visserligen är lasagnen vegetarisk men det går att tillsätta 200 g skinka mellan de lagren för att få den mera matig.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...