13 mars, 2006

Läcker thaisoppa

Thaisoppa med kycklingPå China market vände och vred jag på pasta paketen. Undrade vilka rätter de ingick i. En dam tog tag i en av påsarna med fin tunn rispasta som såg ut som lasagneplattor i oregelbunda bitar. Nyfiken som jag är frågade jag vad hon skulle göra med dem och en minirundtur startade runt affären. Hon visade mig påsarna med läcker kycklingbuljong, drog mig tillbaka till frysarna längst bak i affären. Plockade ner köttbullar i min korg och sedan bort till grönsakerna för vårlök och koriander. Receptet som hon gav var inte särskilt precist men varje gång jag gjort rätten har den blivit god.

Thaisoppa med kyckling och rispasta
2 personer
1-1 ½ kycklingbröst
krossad färsk ingefära
6 thaiköttbullar (frysta finns på påse)
thailändsk kycklingbuljong på påse
rispasta (i oregelbunda tunna flak)
vitlök
vårlök
koriander
Koka kyckling i vatten och rikligt med krossad ingefära. Ta av kycklingbröstet och håll det varmt. Använd buljongen och förstärk den med buljongtärning från China market tills den får god smak. Förväll rispastan i vatten. Spola med kallt vatten. Skala vitlök, hacka och rosta i torr stekpanna, hacka koriander och skiva vårlök.
Servering
Finfördela kycklingen i skålar, lägg i thaiköttbullarna och rispastan, därefter den heta buljongen. Fördela vitlök, hackad koriander och vårlök i skålarna.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...