26 mars, 2006

Färsk soppa med klimp

Buljong med klimp på porslinet Fiume, GustavsbergKlimp förekommer mycket sällan i Sverige numera. Rätta mig om jag har fel. Utomlands, i både Tyskland och Österrike serveras ofta buljong med pannkakor i strimlor eller s.k. Griessnockerl av mannagrynsmassa, som är lik den svenska klimpen. Anette "I mitt franska kök" skrev om spätzle och att det påminde hennes mamma om vår svenska klimp i tillagningssättet. Klimp i gamla kokböcker kan serveras både till söta saft soppor och salta buljonger. Jag läser Margit Palmaers "Hagdahl och hans kokbok", där hon beskriver Charles Emil Hagdals kokbok* och recept. Där är klimpen beskriven i kapitlet Färser. Kroketter. Queneller. Frikadeller. Klimpar. Då klimp tillagas utan kött är benämningen kort och gott klimp. Enligt boken "ett gammalt namn och en gammal anrättning".

Receptet nedan är från mormor. Färsk soppa är detsamma som buljong men ska serveras med grönsakerna i. Jag fuskade med själva buljongen och använde vanlig koncentrerad kalvbuljong på flaska. Ca 2 1/2 dl per person är lagom. Strimlade lite grönsaker "julienne" dvs mycket fint. Resultatet blev bra och soppa med klimp är enkel och i mina ögon elegant om klimparna är mindre än mina på bilden.
Färsk soppa med klimp (Mor Ebba)
Buljong
1 kg fläsk- och märgben
1 palsternacka
1 morot
1 gul lök
1 tsk salt
10 kryddpepparkorn
2 köttbuljongtärningar
rikligt med persiljasalt och peppar

Lägg i benen i kallt vatten och låt koka upp. Skummas mycket noga. Låt koka 1 timma. Lägg i palsternacka i bitar, morot i slantar, lökklyftor och kryddor. Låt koka i 20 minuter. Smaka av med salt och peppar. Ta upp kött och grönsaker ur buljongen och lägg i en soppskål. Håll dem varma.


Klimp
2 ägg
1 kokt potatis
6 strukna msk skorpmjöl
4 msk grädde
salt
socker
1 tsk bakpulver
vetemjöl tills smeten är lagom fast

Blanda samtliga ingredienser till en halvlös blandning. Forma till ägg med hjälp av en sked och lägg direkt ner i buljongen. Låt koka i soppan ca 7 minuter.

Servering: Lägg klimpen i soppskålen och häll den varma buljongen över. Strö över persiljan.


*Hagdahls Kokkonsten som vetenskap och konst kom ut 1879, 125 år efter Cajsa Wargs bok och var på över 1100 sidor. Den räknas som en av de stora klassiska kokböckerna.

2 kommentarer:

Annette sa...

Jag ska se till att mamma läser så hon får se om detta är som hennes "nostalgiklimp"!

Kinna sa...

Maila när du vet, vore kul att höra vad hon säger. Den är god, har redan gjort den 2 gånger.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...