30 mars, 2006

Dofta dig till den bästa varan

Bredvid mig står en kille, han lyfter upp den ena citronen efter den andra, sätter näsan tätt intill och andas in. Ratar och tar upp nästa. Till sist hittar han den, den som doftar citron. Jag börjar göra likadant och citron efter citron är utan doft. Frustrerande, det doftar ingenting. "Du måste hjälpa mig att hitta citron med doft" ropar jag till honom. Han tittar ner i lådan, tar upp ett par olika och hittar nästan rätt med en gång. Skrattar och räcker över den till mig. Vilken talang!

Att vara kritisk som kund är inte lätt. Frukt och grönt som inte är moget skeppas till Sverige och det är lätt att köpa utan att ifrågasätta. Framför allt vara lyhörd och passa på att köpa det som säsongen erbjuder. Allt finns ju året om.

I Frankrike knackar alltid husmödrarna på melonen, lyssnar noga - låter den ihåligt, vad doftar den, kan handlaren skära itu den så att man kan få smaka en bit? De är riktigt kritiska inköpare. En handlare presenterar den bästa ananasen genom att dra i ananasens blad, lossnar de, doftar ananasen gott, då är den mogen. Likaså klämmer han i änden av avocadon för att avgöra om den går att äta nu eller sen. Kunskap som sitter i ryggmärgen eller rättare sagt i näsan, blicken och fingrarna. Greken med den stora näsan visste vad han gjorde med citronen.

3 kommentarer:

Viktoria Schiöler sa...

Själv knackar jag, liksom husmödrarna i Frankrike, jämt på melonen innan jag köper den för att jag sett någon annan i affären göra det. Jag vet inte riktigt vad jag lyssnar efter, men det känns bra. Den ska alltså låta lite dov och ihålig?

Kinna sa...

Vet inte heller vad jag ska höra, men tror att det ska låta ihåligt. Förra sommaren skar killen i grönsaksdiskten på Prisextra itu melonen för att jag skulle få en som smakade riktigt bra till min fest. Han var också en som fått det med bröstmjölken. =)

Bengt sa...

Kinna: Det finns så mycket bortglömd kunskap. Vi har blivit sämre på att föra över knep när det gäller mat och råvaror.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...