21 mars, 2006

Champagnegalopp*

Drappier bredvid en pjäs som jag älskar att se på bordetEn magnumbutelj av märket Drappier, skickades hem till mig i födelsedagspresent. Direkt import från syster och svåger som skickade den med föräldrarna. Märket är det som Charles de Gaulle föredrog.

Storleken på flaskan bestämmer tillfället för konsumtionen. Den är rätt stor! ;-) Magnum är den största storleken som tillverkas i en enda flaska vid andra jäsningen och kvalitén sägs vara högre än på en "vanlig" helbutelj. Snobbigt men sant, så tillfället får väljas med omsorg.


Under mina fem år i Paris guidade jag ute i Champagnedistriktet varje vecka. Flaskstorlekarna har alltid fascinerat mig. Här är Richard Juhlins uppräkning ur boken 3000 champagner:

Nebuchadnezzar 20 flaskor
Balthazar 16 flaskor
Salamanzar 12 flaskor
Mathusalem 8 flaskor
Rehoboam 6 flaskor
Jeroboam 4 flaskor
Magnum 2 flaskor
Helbutelj 75 cl
Halvbutelj 37,5
Kvartsbutelj 18,7

* Syster Lotta och jag spelade fyrhändigt på pianot när vi var små och stycket hette just Champagnegalopp

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...