24 februari, 2006

Ärlig, härlig tårta

Fruntimmerstårta med vanilj och blåbärIbland undrar jag om Digestivekextillverkarna gjort som målarbranschen, nämligen satt igång en trend för att produkten ska användas mer. Vem står bakom alla heminredningsprogram om inte måleribranschen? Product placement på hög nivå. Jag har iallafall svårt att tänka mig annat med den uppsjö inrednings- och fixarprogram som sänds på TV. Dels får branschen sälja mer produkter, dels får yrkeskunniga mer jobb när hemmafixarna inte klarar av att färdigställa. Jag tror att digestivekextillverkarna gjort liknande trick nämligen spridit ut recept med digestivebotten, som frön i vinden, för att sälja bättre. Digestive kex i sig är goda men som du kanske förstår är jag inte så förtjust i kex upplöst i margarin. Tycker det känns lite trist och på snudden osunt. Cheesecake är inte min melodi. Jag inbillar mig inte heller att nedanstående beskrivning är mycket smalare men det känns ärligare för mig att använda rena råvaror från början. Halvfabrikat göre sig sällan besvär i mitt skafferi.

Fruntimmerstårta
100 g smält margarin
2 ½ dl havregryn
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
1 dl socker
Smält margarin, häll det över havregrynen, låt svälla en stund. Blanda vetemjöl och bakpulver, rör ner, samt ägg och socker i grynen. Rita en rundel ca 22 cm i diameter, bred ut smeten. Grädda i 175 grader ca 12-15 minuter. Låt kallna. Bred kall vaniljkräm på havrebotten. Garnera med bär och frukt.

Kallrörd vaniljkräm till pajer etc
2 gulor
2 msk socker
½ vaniljstång (eller vanliljsocker)
2 dl vispgrädde
Vispa gulor och socker pösigt. Skrapa ur och rör ner vanilj. Vispa grädden och blanda ner. Fyll ett pajskal och lägg frukt ovanpå.

2 kommentarer:

Anne sa...

Annars kan man ju baka sina egna kex, förstås. :) Det har nog mer blivit en översättningsgrej att det blivit Digestive - "graham crackers", alltså en typ av fullkornskex, är det oftast som gäller i cheesecakens hemland.

Men havregrynsbotten är inte dumt det heller, din tårta låter jättehärlig. :)

Kinna sa...

Du har rätt i det. Precis som vissa bilmärken låter som en biltyp är det väl detsamma med kex. Digestive står för alla typer av sådan bakverk. Tar gärna ett recept om du har.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...