06 februari, 2006

Rapport från köket på Klefstad

Märtha (min mamma) och jag håller på att kika igenom alla gamla recept. Det finns en hel del. Bordet är fullt med stenciler, receptkartotek och handskrivna vaxduksböcker. Anteckningar och minnet konsulteras. Sedan en sväng ut i köket för att testa. Nyss gjorde vi den här underbara soppan. En vacker förrätt eller lunchrätt. Serverad i en buljongkopp blev det lite extra snyggt.
Pelle, min bror kommer in i sin overall, kommenterar och går ut och jobbar igen. Hans lagård ramlade ihop när Gudrun hälsade på och det såg ut som ett plockepin. Ny grund är gjuten och snart är en ny lagård på plats.

Grön ärtsoppa (Märthas)
(4 pers varmrätt eller 6-8 pers förrätt)
500 g gröna ärtor
1 buljongtärning
1 l vatten
1 dl crème fraiche
salt

Koka upp ärtorna i buljongen. Häll ärtorna i matberedaren med lite av vätskan. Kör till slät puré. Häll tillbaka i kastrullen, tillsätt buljongen och crème fraiche, värm upp och smaka av med salt. Servera som en lunchrätt med en smörgås eller som en vacker entrérätt med smördegsstänger.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt i att presentationen i den vackra buljongkoppen gjorde soppan rättvisa ... man vill bara sträcka sig fram och gripa tag om koppen och provsmaka!

Mvh/
Veronica

Kinna sa...

Tack, det är det som är halva grejen, att servera lite fint.

JOLLIS.TK sa...

Tack för ditt blogginlägg, nu blev jag inspirerad att ta tag i mitt lite slumrande projekt - att sammanställa våra bästa familjerecept på datorn.

Clivia sa...

nämen lägg av, heter din bondebror också Pelle!
Åh, grön ärtsoppa är så himla gott!

cj61 sa...

Ja han gör det. Har för övrigt 2 bröder och 2 systrar så vi är några stycken. =)

Frida sa...

Hej, pinsamt sent har jag också hittat hit. Men nu ska jag komma hit ofta. Välkommen bland matbloggarna! /Frida

Xtian sa...

Har sett och hört ditt namn. Och precis som Frida så har det tagit pinsamt lång tid innan vi har hittat hit. Men vilken glädje att få läsa..

Och din gröna ärtsoppa räddade förrätten på lördag.

Bara en sån sak.

/Alla vi på FastFoodLovers

Kinna sa...

Välkomna både Friga och Xtian. Jag har varit inne och läst lite hos er båda.

Tilläggas kan ju att soppan går också att krydda upp färska kryddor, persilja, koriander mfl, men det här är ursprungsreceptet som är gott i sig.

Kinna sa...

Lätt dyslexi på morgonen, klockan var 06:11 när jag skrev. Frida ska det vara och inget annat. Sorry!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...