24 februari, 2006

Meme om kokböcker

Kristina på Clivias cuisine utmanade mig på min första meme om kokböcker.

1. Hur många kokböcker jag äger?
Omkring 70 och totalt 93 tillsammans med Fredrik. Böckerna täcker två rader i den bredare Billy hyllan.

2. Vilken kokbok är den som jag köpt senast?
En helt ljuvlig liten bok på rean (insorterad under Faktaböcker och inte kokböcker) som heter Historiebok för kakälskare av Dick Harrison och Eva Helen Ulvros. Författarna är båda historiker och skriver från Antiken och framåt om vilka recept och råvaror som funnits. Innan jul köpte jag Bonniers stora kokbok. Den är som en bibel och jag känner mig väldigt nyfiken på innehållet.

3. Vilken kokbok jag läste senast?
Anna Bergenströms bok, Annas nya mat. Jag läser den därför att jag gjort veckomenyer till min bror Pelle i Linköping i ett par månader under hösten. Roligt att gå igenom en bok sådär noga. I vanliga fall plockar jag ett recept här och ett där men den här gången har flera av mina (fyra) syskon samma kokbok och kan skicka menyer mellan varanrda för att insprirera. Pelle får meny och sidhänvisningar samt ibland även inköpslista.

4. Nämn 4 böcker som betyder mycket för dig.
Min egen handskrivna med familjefavoriterna, plus alla andra familjerecept är min mest viktiga bok. Renskriver just nu och har ca 155 sidor på datorn.

Tryckta böcker är:
Streetfood av Clare Fergusson
Det goda franska köket av bl a Julia Child
Vinterns goda ting av Anna Bergenström och Fanny Bergenström
The inspired vegetarian av Louise Pickford

Utmaningen skickar jag vidare till Xtian på
Fastfoodlover för jag tror att du gillar mer än bara fastfood och Frida på Broccoli för jag är nyfiken på vad du har i hyllan.

1 kommentar:

Xtian sa...

Handsken är upplockad. Dina drömmar har blivit besannade. På FastFoodLovers har du svaren på dina frågor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...