08 februari, 2006

Elegant och användbar redning

Med den här soppan lärde jag mig i helgen en redning som är läcker och elegant. Även om det är en enklare soppa som kycklingsoppan nedan blir resultatet lent och gott. Redningen är äggula och grädde som blandas i en skål och soppan hälls över blandningen för att ägget inte ska koagulera. Sedan hälls soppan tillbaka i kastrullen och sjuds försiktigt innan servering.

Kycklingsoppa (Märtha)
(4 pers)
1 hel liten kyckling eller 3-4 kycklingbröst
8 vitpepparkorn
1 skiva gul lök
2 tsk salt
1 ½ msk margarin
2 tsk curry
1 gul lök
2 syrliga äpplen
¾ dl risgryn
1 äggula
1 dl tjock grädde
1 liten grön paprika

Tina fågeln/brösten och dela i bitar. Lägg dem i gryta, häll på vatten så att det täcker. Koka upp och skumma väl. Lägg i vitpepparkorn, lök och salt. Koka bitarna i 8-10 min. Fräs margarin och curry. Tillsätt finhackad lök, hackat äpple samt risgryn och låt det fräsa ett par min utan att bryna. Späd med silad buljong från kycklingen och vatten (ca 1 liter) och låt soppan småkoka 15 min. Lägg mot slutet ner köttet delat i bitar. Blanda äggula och grädde i en skål, häll över en del av den varma soppan under vispning. Häll tillbaka i kastrullen. Sjud, får ej koka. Smaka av. Lägg i paprikastrimlor. Strö över persilja.

2 kommentarer:

Anne sa...

Mm, det där låter väldigt gott. Mild och snäll mat!

Kinna sa...

Ännu godare var den dagen därpå. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...