01 februari, 2006

Det smakar tvål

Åh, vilken doft säger min sambo. Det sa han inte för fem år sedan. Snarare "oh, det smakar tvål. Sån krydda gillar jag inte". Jag pratar om koriander, en krydda som många tycker illa om. Jag älskar den och min underbara sambo som ändå provar och äter allt fast skepsisen syns i ögonen.
Salladen serverades så här med två gafflar. Den räckte definitivt inte till fyra utan bara till två. Inte heller fick den stå en halvtimme så lockande var den.

Tomatsallad med chili
4 pers
1-2 färska röda chilifrukter
3 stora tomater
3-4 vårlökar, fint hackade
färsk koriander, fint hackad
1 msk olivolja
1/2 msk limejuice
salt

Dela och kärna ur chilin, lägg i kallt saltvatten 1 timme, strimla fint. Hacka kryddorna.
Skålla och skala tomaterna, kärna ur dem, tärna, blanda allt. Låt stå 1/2 timme innan servering.

4 kommentarer:

Clivia sa...

helt skandalöst för en matbloggare, men jag har faktiskt aldrig smakat färsk koriander. Mald däremot, på kryddburk. Måste se till att rätta till detta missförhållande eftersom jag är nyfiken på Kryddan Alla Talar Om. Ingen tycks vara likgiltig!

Kinna sa...

Man får inte dö nyfiken...

Annette sa...

Jag har fortfarande inte lyckats vinna över min man till koriandersidan. Fast jag fuskar litet, och blandar in litetgrann här och där då och då, och hoppas att han ska vänja sig.

Hur gjorde du?

Anne sa...

Koriander är verkligen väldigt beroendeframkallande, det går liksom inte att sluta.. :) Tack och lov att även maken gillar det!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...