23 februari, 2006

Använd vad säsongen erbjuder

Vintersallad i Bergdala skålAtt följa årstiderna tycker jag är intressant både för smak, tanke och plånbok. Varför ska man kunna äta allting året runt? För mig tar det bort spänningen med kräftor i december eller smaklösa tomater i februari. Semlor vill jag inte heller se precis efter jul utan gottar mig när det är dags för dem. Less is more är ett uttjänt men användbart uttryck. Min tankeverksamhet kommer igång när jag ska använda de traditionella råvarorna och variera mig med nya tillagningssätt. Att det sedan blir prisvärt är ju inte helt fel. Då kan jag lyxa de dagar jag vill det utan att dra åt svångremen alltför mycket. ;-)

Receptet med vintersalladen var bara för roligt att prova. Kokt varm lag till sallad. Lag brukar man ju koka till sill tänkte jag. Salladen hette "viktväktarsallad" i den handskrivna versionen och visst är det en sådan, men vilket trist namn. Raskt döptes den om till Vintersallad. Sådana här sallader är inte min favorit när de serveras på restaurangernas grönsaksbuffé, men jag lovar att salladen föll mig i smaken och långt innan middagen var jag tvungen att provsmaka gång på gång för jag tyckte den var så god. Fredrik var inte sen att haka på.

Vintersallad
(8-10 pers)
800-900 g vitkål
2 stora morötter
1 purjolök
1 stor slanggurka
Lag
1 dl äppelcidervinäger
½ dl matolja
1 dl socker eller 10 ml flytande suckett
½ tsk salt

Vitkålen och purjolök strimlas, morötter och gurkan rives grovt. Allt blandas.
Koka upp alla ingredienser till lagen och häll den varm över salladen. Smaksätt med färska eller torkade örtkryddor. OBS! Det blir mycket sallad av den här satsen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...