30 januari, 2006

Tjejerna på China Market

Tilde tar fram ostronskivling på burkTjejerna på China Market är underbara. De guidar runt i affären och ger sina besökare massor av bra tips. Ibland kan även andra kunder, av thailänsk härkomst, vägleda i det Thailändska kökets labyrinter. Våga fråga och du får oväntade turer från hylla till hylla med de mest intressanta råvaror som du aldrig skulle ha provat annars.
Tilde berättar att hon och hennes kollega har lämnat 12 recept till en bok som kommer ut i mars på Natur och Kultur. Håll utkik!
Hon ger mig det här receptet och tipsar om ostronskivling på burk istället för ICAs färska. Klart att jag provar och resultatet blir väldigt gott!


Wokade tigerräkor med ostronskivling
1 vitlöksklyfta
1 färsk liten röd chili
1 burk ostronskivling
2-3 st vårlökar
tigerräkor*
2 msk ostronsås
1 msk ljus soja
1 tsk fisksås
1 nypa socker

Hacka eller krossa vitlöken. Ta ur kärnorna och hacka chilin. Skär vårlökarna i 2 cm långa bitar. Skala tigerräkorna så att endast en liten del av skalet sitter kvar ytterst på stjärten. För att ha något att hålla i sa Tilde. Hetta upp olja i wokpanna eller stekpanna. Börja med att lägga i vitlök, tillsätt chili och därefter ostronskivling, vårlök och sist tigerräkor som endast ska bli varma och rosa. Smaksätt med ostronsås, soja, fisksås och socker. Servera med jasminris.

*Uppdaterat, ta hellre något miljövänligare typ svenska MSC märkta havskräftor. 


Tips! China market finns på Olof Palmes gata 12 i Stockholm, Heng LIh Market, Basargatan 6, Göteborg och Trinh Import, Drottninggatan 15 Helsingborg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om det ändå inte vore så långt till alla dessa roliga mataffärer!

Handla över internet i all ära men finns det ngt mysigare än att strosa runt och botanisera bland främmande kryddor och matvaror?

Jag måste nog planera in ett Stockholmsbesök snart så jag får gå på China Market, Cajsa Varg och The Enlish shop m.m.

Hälsningar/
Veronica

Kinna sa...

Hej!
Ett litet tillägg. Jag använde 10 tigerräkor och receptet ovan är till 2 pers.

Christopher Anderton sa...

Jätte häftigt! Måste pröva på det hos min lokala asiatiska butik, och hoppas på samma goda resultat!

Kinna sa...

Du är van så du kommer säkert att nå nya höjder med woken.

Alice sa...

Kinna, förtjusande att du ger oss mod att inte bara handla utan också ställa frågor i butiker med för mig exotiskt innehåll. Ofta blir jag feg och köper bara det jag provat sedan innan, men det är klart att jag ska fråga nästa gång.

Kinna sa...

Alice, det kan jag inte tro om dig, fast vi inte setts...än?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...