25 januari, 2006

Hissnande tankar

"Om fem år är 70 % av allt som produceras omodernt" säger Frans Johansson, författare till boken Medicieffekten. Skulle inte tro att det gäller mat tänker jag. Frans berättar vidare att var 26:e minut öppnar en fabrik i Kina och samtidigt som han säger det sätter han igång en äggklocka på scenen. Halvvägs under hans föredrag ringer klockan, en ny fabrik har öppnat och han drar upp den igen. Vidare berättar han att man aldrig ska underskatta det viktiga i lokal kunskap. Att koppla samman idéer från olika områden är hans devis för att skapa utveckling.
Gammal ost
Var hos tandläkaren imorse och vi konstaterade att båda har rötter från gårdar i Östergötland. Han visade sin hemsida och jag visade min blogg. Vilken nörd jag är. =) När han såg Pecorinon som var lagrad på halm berättade han att hans morfar också hade lagrat osten i halm och även i säd. Intressant och alltså inget nytt under solen. Idéerna inte är nya, de är ofta praktiska lösningar på ställen med olika förutsättningar samt kombinationer av varandra. Undrar varför sådan kunskap inte praktiseras längre här eller...?
Tajming
Tajmning är oerhört viktigt också. Champagne sägs bara ha uppkommit eftersom tajmingen var den rätta. Dom Perignon hade lite överblivna vinflaskor i sin källare. På våren när solen tittade fram sattes en andra jäsning igång med naturligt socker och jäst i flaskorna. Gamle Dompan lär ha utropat "Min gud, jag dricker stjärnor".
Vart är vi på väg?Hissnande tanke om det verkligen är som Frans säger med tanke på alla (mat)bloggare som delar med sig av sina lokala erfarenheter och kopplar samman sina idéer. Undrar var vi kommer att hamna. Himmelriket kanske. Lyssna på Dompan. =)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...