13 januari, 2006

Fräsch fransk råkost

Crudités från NormandieI Frankrike serveras ofta en tallrik med sk crudités till förrätt. En av mina personliga favoriter. På tallriken finns då ofta rårivna morötter, kokta tärnade rödbetor, lite grönsallad och en tomat skuren i skivor. Ibland toppas tallriken av ett halvt hårdkokt ägg. Över salladen droppas en aning senapsdressing. Som regel en vanlig senaps- och vinägerdressing. Min syster i Frankrike föreslog den här varianten med en helt osötad, fransk, grovkornig senap. Kanongod!Den speciella senapen hittade jag på P & B i Hötorgshallen. P & B finns också i Söderhallarna.

Lottas franska senapsdressing
½ msk grovkornig senap (ej söt)
½ msk balsamvinäger
3 msk olivolja
lite pressad vitlök
salt
peppar
1 knivsudd honung

Alla ingredienserna blandas i en skål. Konsistensen blir tjock och krämig.

3 kommentarer:

Anne sa...

Mm, låter riktigt, riktigt gott!

Annette sa...

Just den här grovkorniga franska senapen är en av mina riktiga favoriter. Jag brukar blanda en dressing som är ganska lik den här, men med valnötsolja istället. Mums!

Kinna sa...

Tack för tipset. Ja både du och min syster bor i Frankrike. (Lyckostar får jag säga). Det har släpats hem några burkar av senapen då vi inte hittat den i Sverige tidigare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...