07 januari, 2006

En svensk get

Getost från Skärvångens bymejeri Den här osten landade i min hand häromkvällen. En svensk getost som jag njutit i fulla drag tillsammans med lite hjortronsylt. Osten är tillverkad på Skärvångens bymejeri.

Att det tillverkas god lagrad hårdost i Sverige är ju ingen hemlighet men att det fanns en så god, mild, krämig, svensk getost var nytt för mig. Svensk ost diskuteras mer och mer. Flera artiklar om
svensk ost har publicerats i SvD, nu en senast imorse. På nyårsafton var samtalsämnet uppe då jag har ett par kamrater som har varit inne på att driva osttillverkning och har letat efter gårdar där bonden inte ger korna ensilage, dvs ett slags "jäst grovfoder" som lämnar sporer i mjölken. Sporerna kan orsaka oönskat mögel i osten när den ska lagras. Inte helt lätt att hitta sådana gårdar visade det sig.
Själv kommer jag att leta mer i ostdiskarna och ostbrickorna efter de svensktillverkade då jag tycker det är spännande att se mer av närproducerat och närodlat.

2 kommentarer:

Ilva sa...

jag haller med dig! Man blir latt hemmablind (i vilket land man nu an ar i)och slutar att se allt det goda som finns.

Clivia sa...

har du testat de HÅRDA getostarna från Jämtland då? Min mormor köper ofta med sig sådana hem därifrån, tror de kommer från Skärvången också...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...