29 januari, 2006

En doft av Italien

Väninnor som bor på olika platser inspirerar till mycket. Den väninna som bjöd på såsen sa att hon inte kan laga mat så bra som sin man, men den här enkla och läckra såsen stod ändå och puttrade på spisen. Den kommer från tiden då hon var en konststudent i Florens. Just att servera parmesan vid bordet och tillbehör som färsk persilja, god olivolja gör att rätten verkar mera exklusiv än vad den är.

Jag fick inte något recept utan har improviserat mig fram. Tycker du inte om sardeller tar du helt enkelt och halverar mängden. Sardellerna ger en det där lilla extra - vuxensmak kan det kanske också kallas.
Napolitansk tomatsås
4-5 personer
4 tsk olivolja
2 burkar hela tomater
2 burkar sardeller med kapris
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk honung
2 tsk kapris
salt och peppar från kvarn

Vid servering
Hackad persilja
Parmesan
Salt och peppar
Olivolja

Hacka löken fint. Fräs den glansig i lite olivolja. Skär tomaterna och hacka sardellerna tillsätt dem. Pressa vitlöksklyftan och låt allt koka tills det har en trögflytande konsistens minst 40 min. Smaka av med lite honung, salt och peppar. Koka pasta, helst pasta där såsen kan sugas upp t ex Penne, där rören med fina ränder på utsidan låter såsen fastna. Häll av kokvattnet på pastan. Hetta upp lite olivolja och vänd pastan i den. Häll sedan över såsen på pastan, blanda. Servera med hackad persilja och stora hyvlade flak av parmesan ovanpå.
Grön sallad (ruccola, isberg, spenat m fl) och ett kraftigt lantbröd är gott till.

3 kommentarer:

Thérèse sa...

En god tomatsås är fantastiskt gott. Vad hungrig jag blir av att läsa din blogg, så mycket gott

ninni sa...

Äntligen hittade jag tillbaka till receptet! Jag läste det igår och blev sugen på att testa, men idag kom jag förstås inte ihåg var jag läst det. Klart fall av teflonminne.

Nåja, nu puttrar något liknande i en gryta på min spis. Jag missade den gula löken, honungen och persiljan, men resten finns med. Ska bli spännande att smaka.

Kinna sa...

Ninni - roligt att du provar receptet. Ta lite socker istället för honungen. Det behövs för att balansera syran i tomaterna. =)

Thérèse - roligt att du läser. Det kommer mera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...