28 januari, 2006

Att komma från gård betyder något



Om vår gård
Rolig korrespondens och samtal med bloggare den här veckan, är upphovet till inlägget idag. Jag är en lantlolla som Lisa så fint skriver, som kommer från Klefstad gård men bor i Stockholm. På Klefstad har mina föräldrar restaurang och övernattning. Ca 7000 pers per år kommer från när och fjärran för att njuta lantluften och en aning grisdoft. Vi har ca 90 suggor och producerar smågrisar.


Krav eller inte krav
Diskussionen igår handlade om att köpa svenskt. Erkännas kan ju att med ursprung från gård kan man inte köpa något annat. Scan, Farmek, LRF och Föreningsparbanken kom med modersmjölken. Helt indoktrinerad är jag och praktiserar det hela tiden. För mig känns det fel att köpa en kravmärkt lök från Nya Zeeland. Hela vitsen med krav försvinner ju i bränsleutsläpp från flyg eller tömda tankar ute till havs. I alla fall i mina ögon. Jag kan inte heller säga att jag köper kravmärkt. För mig räcker det att ursprungsland Sverige är med. Jag föredrar närodlat och närproducerat. Gärna att det är Pighamkött som vi själva har (svartvita grisar) och finns märkningen Charolais vet jag att det är ett cremefärgat vackert biffdjur av bästa sort.


Varför då svenskt närproducerat?
Miljö, human djurhållning är viktiga men det är också sysselsättning och öppna landskap. Att köpa svenskt betyder att bonden sysselsätter många i flera led, grisen hämtas på gården, den slaktas, styckas, köttet packas, transporteras till grossist och till sist till din egen butik. Kräv därför av butiken att det som utges vara svenskt också verkligen är svenskt, inte bara styckat här och uppfött någon annanstans.

6 kommentarer:

70-tals Per sa...

Da har du knappast ätit mamma scan när du växte upp på gård? Hade du griseknoa som emil oxå som du matade med jästa körsbär?

Kinna sa...

Du gissar nästan rätt.Jag hade 2 små grisar i ett eget litet svinhus som fick mat två gånger, dock inga körsbär. =)

Clivia sa...

Håller naturligtvis med dig på alla punkter. KRAV är nog bra, men närproducerat är bäst! Jag vet hur bra djuren har det hemma hos min pappa och bror och det räcker som kvalitetsmärke för mig.

70tals-Per, vi bonnungar har våra egna Mamma scan hemma! Men om vi någon gång fick köpeköttbullar var det givetvis det märket.

Anonym sa...

Jag handlar också gärna närproducerat (i mitt fall = norrbotten) när det finns tillgängligt, i andra hand så köper jag svenskt.

Pigghamgrisen har bra kvalité, det har jag ofta köpt.

Mvh/
Veronica

JOLLIS.TK sa...

Trevlig blogg!

Jag kommer också från Linköping, men kände inte till din gård, verkar dock fint så det blir något att spana in nån gång när jag är hemma..

Kinna sa...

Hej Jollis!
Håll utkik, det kommer snart ett inlägg om en annan gård från Linköping där du kan beställa kött.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...