20 december, 2005

Simma lugnt


Strömming i trängsel

Sill eller strömming?
Samma art skriver Naturhistoriska riksmuseet. Kärt barn har många namn då den gradvis ändrar sitt utseende. Stekt ättiksströmming är ett av mina älsklingsrecept. När jag köper strömming, köper jag alltid lite extra, gör lagen nedan. De strömmingar som blir över efter middagen får en ny simtur. Ättiksströmmingen platsar på julbordet, på en knäckemacka med lite gräslök eller som förrätt med kokt potatis. Den är läcker.


En idyll på Österlen

Mitt i vinterkylan blev jag längtansfull efter sommaren. Letade fram en bild på båtarna i hamnen i fiskeläget Skillinge. Under en tid var det en mycket stor betydande fiskehamn. Som liten barfota unge kunde jag gå förbi någon rök i hamnen och få en en skrynklig böckling i handen. Idag går flertalet av båtarna in till Simrishamn. Vet inte ens om de kan gå in i Skillinge eller om hamnen är för grund och måste muddras. Färsk och rökt fisk går iallafall att få i den välsorterade fiskaffären i hamnen.


Stekt ättiksströmming


Strömming
Rågmjöl
Salt

Ättikslag
½ dl 24%ig ättika
3 dl vatten
2 dl socker

Klipp bort ryggfenan på strömmingen, rensa den och tag bort ryggbenen. Skäl väl och låt rinna av. Blanda salt och grovt rågmjöl. Vänd strömmingarna i blandningen. Stek dem på hög värme i smör. De ska få ordentligt med färg och bli knapriga. Efterstek på lägre värme så att de är genomstekta. Blanda ingredienserna till lagen och rör till dess sockret smält. Lägg strömmingarna i en form med lite högre kanter. Häll lagen över och se till att den täcker fisken. Skiva lite gul lök och lägg uppe på. Strömmingen blir bara bättre av att stå några dagar och håller sig upp till en vecka i kylskåp. Om det blir för mycket lag kan den sparas i kylskåp.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...