28 december, 2005

Glassmaskinen går varm

RosmarinNyår firas med ett matglatt gäng. Ca 25 personer hjälps åt med maten och en meny med 5 rätter avnjutes. Förrätt, fiskrätt, mellanrätt, kötträt, efterrätt. Sedan ingår ju förståss fördrink med tilltugg, godisbord och champagne till tolvslaget.

Mellanrätt
I år är det vår tur att göra en mellanrätt. Efter letande på nätet och i gamla AoM har vi hittat några saker som ska testas. Grönpepparsorbet, citronsorbet med rosmarin, vinsorbet eller cidersorbet. Glassmaskin har vi lånat. Jag tycker att maskinparken är komplett i köket, men kanske får ändra mig för det här var kul. Det första försöket med päroncider är just klart och blev alldeles för sött för att platsa som mellanrätt. Som efterrätt är den helt perfekt. Nästa sorbet med citron är på G och jag väntar med spänning på resultatet.
Ett recept som jag förlagt i mina pappershögar var en basilikasorbet med ruccolasallat. Lät i alla fall bra.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...