05 december, 2005

Farmor Elsas pepparkakor

Pepparkakorna fick jag av min farmor varje dag efter skolan. När hon bakade dem hade hon ett särskilt bakbord i trä som hon lade uppe på diskbänken. På det använde hon en kraftig linnehandduk som var mjölad och uppepå den kavlade hon ut degen. Inget som någon hobbybagare skulle göra idag men det var ett lätt sätt att få dem riktigt tunna och slippa att de satte sig fast i bakbordets yta.
Farmor Elsa blev 105 år och hade då upplevt hela den 1900-talet och industrialismen. Hon var en riktig krutgumma som hörde dåligt men var klar i knoppen.

Farmor Elsas pepparkakor
Ca 100 st
1 ½ dl tjock grädde gärna sur
1 tsk socker
2 ¼ dl socker
1 ½ dl sirap
¾ dl smält margarin
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat
ca 8 ½ dl mjöl.

Vispa grädden med 1 tsk socker. Tillsätt övriga ingredienser och mjöl till en lagom fast deg. Den får inte bli för hård. Låt degen vila i kylskåp och bli kall innan den ska kavlas ut. Gärna nästa dag. Degen kavlas till ca 2-3 mm tjocklek. Är de tunna blir de riktigt spröda. Ta ut runda pepparkakor. Grädda i ca 185 grader, 7-8 minuter.

3 kommentarer:

J & M sa...

Tack för den snälla kommentaren!
Pepparkakor är syndigt gott...har du provat att äta pepparkakor med gorgonzola?

Kinna sa...

Nej, gorgonzola har jag inte provat. Brukar ha grönmögelost till mina. =)

Lisa sa...

Vad spännande det låter med grädde i! detta recept skriver jag upp och sparar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...