18 december, 2005

Bruna, fula och inte gula

E bananerna fina?
Nej - ett par blev liggande. Bruna, fula, fulla med prickar. Inte oätliga, men inte lockande. Vardagsmat men att kasta, inte att tänka på. Varför inte en banankaka? När jag berättar det på telefon, utbrister min granne - "oh ett sådant recept fick min mor från USA...det måste ha varit på 60-talet".

Banankakan är också troligtvis en 60-talist. Facks står för fackskolan Brogård i Uppsala där man pluggade mat i början av 60-talet. Klart att det byttes recept. De första bananerna kom efter kriget. Spännande ny frukt. Det var delikatesser... och ovanligt. Nu är det "ganska vanligt men oförsvarligt", att kasta menar jag. ;-)
Banankakan är jätteenkel och barnsligt god.


Banankaka (Facks)100 g smör
1 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 stora bananer

Smält matfettet. Häll i socker och rör om. Tillsätt mjöl blandat med bakpulver, därefter ägget. Vänd slutligen ner de skivade bananerna. Häll smeten i en väl smord och bröad form på 1 ½ liter. Grädda i 175° ca 30-35 min.

2 kommentarer:

Louise och Dag sa...

Äntligen ett banankaksrecept! Imorgon skall kag göra en kaka med våra gamla bruna bananer. Kram Louise

Anonym sa...

Tackar.
Nu kan jag använda de gamla bananerna istället för att slänga dem.
Kram, Kinoba

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...