14 november, 2005

Skållade limpor - jättegott bröd

Strömlös men inte rådlös
Ringde just hem och fick veta att det var strömlöst. Reservelverket var på och det gick inte att göra mycket annat än att t ex putsa silver. Bilden här föreställer min mamma Märtha där hon sitter och planerar någon fest eller ett bröllop.

Skållade limpor
Det här brödet bakade jag för första gången för ett par veckor sedan. Ringde hem för att få råd eftersom det är ett gammalt recept, för degen blev stenhård dag 1. Lugn, bara lugn och vänta till imorgon var det råd jag fick. Dag II gick det att baka ut och blev delikat.

Oftast fryser jag brödet så fort det är helt kallt, gärna i mindre bitar som jag tar upp efter hand. Då är brödet som färskt när det kommer ur frysen. Rekommenderas med leverpastej och inlagd gurka.

Ursprunget till receptet kommer från mormors mors kokbok. "Med små ändringar har det blivit ett mycket härligt matbröd säger Märtha".


Skållade limpor (2 st)
Dag 1:
2 liter rågsikt
1 liter vatten
Dag 2:
1 msk salt
50 g jäst
vetemjöl

Dag 1: Häll rågsikten i en degbunke. Koka upp vattnet och häll det över mjölet. Arbeta degen väl. Täck över och låt den stå över natten.
Dag 2: Blanda ut jästen med lite vatten och blanda ner i degen tillsammans med salt. Arbeta degen med lite vetemjöl tills den känns lagom stadig. Låt den jäsa till dubbel storlek. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den väl. Dela den i två delar och forma två längder. Lägg på plåt. Låt dem jäsa sakta i måttlig rumstemperatur, 1- 1 1/2 timme. Grädda i 175 grader i ca 50 minuter. Pensla de färdiga bröden med varmt vatten.

4 kommentarer:

Meru sa...

Tack för receptet. Jag skall prova den.

Anonym sa...

tack för superenkelt recept på "farmors limpebröd" som vi kallade detta bröd.Vi har bakat både i stenugn vedeldad och i konventionell ugn.
Vi provade att pensla det färdiga brödet med en blandning av lite kaffe och sirap.
Gott.

Kinna sa...

Anonym. Vad roligt att höra att receptet är något som du känner igen och att du provat baka det i olika ugnar. Receptet finns med i den bakbok som jag och min mamma gett ut under hösten. Se uppe till höger om du inte redan kollat in den. God Jul!

annamaria sa...

Nu är det dags för skållade limpor till jul och självklart hittar man dem hos dig!!! Jag är på jakt efter traditionella limpor precis som dina här. tack snälla! Stor kram AnnaMaria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...