15 november, 2005

Äppel - päppel - pirum - parum


Rundtur bland äppelodlingarna 

Äpplen är härliga att ta hand om på hösten. Varför inte en äppelresa på Österlen? Ta en titt på den vackra äppeltavlan som sätts upp i Kivik varje år. För något år sedan bilade jag runt bland äppelodlingarna, den ena avlöser den andra.

En trädgårdstokig dam tog mig med till en odlare som hade avsmakning på äpplen. Vinprovning, olivprovning, chokladprovning och bilprovning har väl alla hört talas om men äppelprovning - det var nytt för mig. Där låg äpplen på tefat med en skalkniv bredvid. Fritt fram att prova olika äppelsorter. Spännande för de hade olika smaker, något som glöms bort när de ligger i butik. Passa på att fråga odlaren vilka äpplen som är goda att äta genast, att förvara under vintern, vilka som passar till mos osv. Jag köpte själv ett underbart äpple som gav mig rosafärgat mos. Tror att det var Lobo eller Cortland. En annan sak som jag lärde mig var att svenska äpplen har tunnare skal än importerade. Tänk på det nästa gång när du tar en tugga. Det är skillnad.

Gottebordet till jul
Till julens gottebord vill jag att det ska det finnas Rysk marmelad gjort på äppelmos. Ett starkt barndomsminne är att det alltid stod äppelmos med olika smaker och färgsättning att torka i köket. När marmeladen skulle serveras skars den i kuber och rullades i strösocker.



Rysk marmelad
Äpplen
300 g kg socker per kg äppelmassa
Smaksättare och färg
karamellfärg (röd, gul, grön)
kakao
torkad ingefära
citronsaft
essens från apoteket t ex smultron och päron
Strösocker att rulla marmeladen i

Äpplen av en torrare sort med syrlig smak tvättas väl, lägges i en långpanna och sätts in i het ugn. Äpplena stekes väl mjuka varefter de passeras varma. Massan väges. För varje kilo massa beräknas ca 300 g socker. Moset får koka 15-20 minuter varefter sockret tillsättes. Får koka tills moset faller i flockar från sleven. Dela upp massan för att smaksätta och ge den färg. T ex grön färg och päronsmak, kakao som ger en naturlig brun färg, röd färg och smultron osv. Massan hälles därefter upp på smörpapper och bredes ut jämntjockt (ungefär 1 cm och ytan slätas till med stekspade).
Får torka över en natt, vändes sedan på andra sidan och får torka även på den ytan. Stjälp upp den med hjälp av en smörpappersklädd plåt som läggs på marmeladytan. När marmeladen är torr skärs den i kuber som rullas i socker.

1 kommentar:

Kinna sa...

Kan inte låta bli att kommentera de här själv.Min kollega kom in imorse och berättade att hon gjort äppelmos av Lobo äpplen. Det var ett gammalt träd som inte förrän nu börjar bära frukt - efter 18 årl Innan hon pratat klart visste jag vad hon skulle säga - moset hade blivit jättevackert rosa. Det var bara helt ljuvligt att se. Jag blev helt lycklig över att veta vilka äpplen jag ska köpa nästa gång i Kivik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...