24 november, 2005

Ostronfrossa i Bretagne


Ostron får man äta alla månader med R men de är goda i majr, junri, julri och austutri också. Skulle tro att regeln har koppling till sommar- månaderna då det förr var svårare med transporter av känsliga livsmedel eller som jag läste på webben, att förhindra utfiske. November är en kanonmånad för ostron. Vi har fullkomligt vräkt i oss ostron - varje dag. Någon undrade om jag inte fått ner någon liten crêpe också, men jag kunde inte välja crêpe när det fanns ostron eller och andra läckerheter från havet på menyn.

Ostronodling i Bretagne
Cancale är centrum för ostronodlingen i Bretagne. Det var söndag och flod, alltså såg vi inga ostronodlingar. Jag lyckades inte heller förstå om det går att se ostronodlingarna från land. Däremot såg vi skyltar överallt längs vägen med ostron till salu. Helt otroligt för en ostronälskare som jag. Vi åkte in vid något som såg ut som ostronproduktionsskjul som låg bredvid havet för att titta närmare på dammar och redskap för ostronodling. Där lagrades ostron i stora lådor, under vattnet, i dammarna. Redskap låg lite överallt men nästintill helt folktomt. Inne i Cancale köpte vi ostron i hamnen och åt en andra frukost. Killen som sålde dem var väldigt intresserad av att få veta vilka skaldjur vi åt i Sverige. Han rynkade på näsan åt kräftor, skrattade när jag sa att norska räkor är en delikatess och tyckte det var intressant med att det finns svenska ostron. Personligen tycker jag inte att räkorna i Frankrike är så goda. De har tjockare skal, nästan lite oljigt och är inte salta som våra.

Plateau de fruits de Mer

Drottningen bland alla skaldjursrätter är en skaldjursbricka. På den jag åt ser du (från kl 12 och medsols), krabba, amandes de mer, räkor, bigorneaux (små svarta snäckor kokta med peppar) och ostron. Bulots och havskräftor ligger i mitten. Till det serveras alltid rågbröd. Några droppar med citron eller vinäger med charlottenlök är gott på, men visst kan man äta dem som de är också. Smakar bättre än en kallsup. Viktigt är att peta lite på ostronets kant och se att det rör sig för att försäkra sig om att det lever. Då riskerar man inte ett dåligt ostron. Bulots och bigorneaux plockas ut med en kraftig nål och slingrar sig nästan ur sina snäckor. Majonäs är gott till buloterna och förstås ett kallt vitt fruktigt vin från Loire.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...