12 november, 2005

Julen närmar sig med stormsteg - det är dags att göra egen glögg


Det är lika bra att erkänna - jag älskar julen, alla dofter, traditioner och att köpa en lite finare, handgjord tomte varje år. Jag har redan varit och köpt en idag, i Gamla Stan, för att ge bort. Helst vill jag behålla den, för den platsar bra i min egen samling.

Min sambo och jag planerar redan för att göra en glöggfest. Vi hade entillställning förra året och räknade kallt med att vännerna skulle dricka många liter glögg och äta massor med skinka. Gissa om vi blev förvånade när det bara gick åt 3 liter glögg och 12 liter julmust. Tala inte om hur mycket skinka som vi frös ner. Gudskelov var den slut efter ett par månader.

I år laddar vi om. Vi har glögg över från förra året - närmare 6 flaskor à 1,5 liter. Vi gjorde glöggen som du kan läsa om nedan - "en masse". Det doftar härligt i flera veckor när man kommer hem från jobbet och det står en hink med glögg i köket. Värsta julkänslan.

Jag kan rekommendera att spara glöggen för den blir bara bättre när den är lagrad.

Receptet kommer från en studiekamrat till min bror i Uppsala

Julglögg
5 l svagdricka
2 kg socker (använd gärna lite mer socker då glöggen inte är särskilt söt)
50 g jäst
500 g russin
¾ dl nejlikor
2 bitar färsk ingefära
6 stora skalade potatisar i skivor
1 påse kardemumma frön
4 st kanelstänger

Blanda alla ingredienserna i en stor hink. Rör om dagligen, låt stå 2 veckor. Sila av, låt stå 1 vecka. Glöggen är drickfärdig. Om det blir glögg över kan den med fördel sparas till nästa år.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...