13 november, 2005

Fräcka frön


Provade mina fynd på matmässan, de små röda quinoafröna. Jättspännande ny ingrediens i köket. Framför allt tyckte jag att det var intressant med dem för att de är glutenfria. Alltså ett bra alternativ när det kommer gäster som har allergi samt ett annorlunda tillbehör för den som är vegetarian.

Smaken? De hade inte så mycket smak, kanske lite nötaktig smak. Behagligt knapriga mot tänderna tyckte jag - de gav tuggmotstånd.

Tillagning och serveringstips av Quionafrön
Började försiktigt att koka dem och hällde sedan av vattnet. Kokte upp dem igen och lät dem koka 15 minuter. De såg verkligen lite kul ut för vita "svansar" stack ut ur fröna.
Quinoafröna var väldigt dryga. Jag kokte ca 1/2 dl frön per person och det hade nog räckt med hälften eftersom de var ett komplement i salladen.

Använde dem sedan som bas i en sallad med fint tärnad paprika, urkärnad och tärnad gurka samt finhackad lök. Lade till lite grillad kyckling, som också var finskuren. Hällde en hel del färskpressad citron över och smakade av med salt och peppar ur kvarn. Här finns det många möjligheter att variera.

Stekt Zucchini
Gott att servera till är Zucchini som är skivad på längden och stekt i helt lite olja. Efter stekningen läggs de på ett lite större fat, pressa rejält med citron över. Smula över fetaost och strö över myntablad.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Hej! prova att rosta quinoan lite lätt innan du kokar dem. Då smakar de mer och kladdar mindre. Fin blogg!

Kinna sa...

Hej!
Tack för tipset. Roligt att du gillar sidan.

=)
Kinna

Meru sa...

Jag blötlägger quinoan en 15 min - 1/2 tim om jag har tid. Nu har jag inte de med skal på, men... Sedan steker jag kryddor, färska örter (t ex timjan och rosmarin), och lite grönsaker, sedan quinoa + vatten och salt. Tomater gör quinoan gott. Jag serverar den varm när jag gör den på det här sättet.

Hälsningar, Meru

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...